پاسخ بدوستان در مورد چند همسری

بنام خدا

بدنبال نظراتی که دوستان لطف کردند و در مورد گفتار چندهمسری عنوان نمودند بران شدم که پاسخی بنویسم

 

دوست عزیز  no face گفته اند:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

کاملا با اين نوشته شما مخالفم.هرچند هميشه سعی می کنم به دور از تعصب ،واقع بينانه فکر کنم اما اين نوشته شما يک کم مغرضانه است.

 

پاسخ : دوست عزیز از اینکه نظر دادید خیلی ممنونم ولی اگر امکان دارد بفرمایید با کدام قسمت نوشته من مخالفید یا کدام قسمت مغرضانه است؟ منتظرم با تشکر

دوست و برادر عزيزم هیوپاين گفته اند: 

سلام خوبی............. بايد عرض کنم در انجيل نوشته شده که خود حضرت عيسی ميگه هم طلاق وجود نداره چون هرکی بخواد اين کار رو کنه يعنی زنا کرده بعد اينکه نوشته شده که نبايد يک مرد يا زن چند همسر داشته باشه فقط يک نفر رو برای خود برگزيند همين فعلا........

پاسخ :در انجیل حضرت عیسی(ع) نمیگوید شما نباید چند همسر داشته باشید فقط در مورد طلاق دادن صحبت میشود:

و من بشما میگویم هر کس زن خود را به غیر از علت زنا طلاق دهد و با زن دیگری ازدواج کند زنا کار محسوب میشود. متی 19-9

در این ایه گفته نشده که اگر هنگامی که مرد یک زن دارد با زن دیگر ازدواج کند مرتکب زنا شده بلکه در واقع این ایه از طلاق دادن همسر بدون دلیل موجه جلوگیری کند. وضع چنین قانون سختی یا از ملزومات انزمان بوده ویا از تحریفات انجیل است چرا که در زندگی همسران ممکن است مشکلات متعددی بوجود بیاید که ادامه زندگی مشترک از همه نظر چه روحی چه جسمی به ضرر طرفین باشد. بهر جهت این قانون در قران تصحیح شد

علاوه بر ان در انجیل ایاتی است که نشان میدهد حضرت عیسی (ع) با چند همسری مخالفتی نداشته بعنوان مثال ایات زیر:

در همان روز دسته ای از صدوقی ها که معتقد بودند مرگ پایان زندگیست و قیامت در کار نیست نزد عیسی امدند و پرسیدند استاد موسی فرموده که اگر مردی بی اولاد فوت شود ،  برادر ان مرد باید زن اور ا بگیرد و فرزندان ایشان وارث تمام دارایی ان متوفی خواهند شد و نسل او بحساب خواهند امد ... متی ۲۲:۲۳

و سپس این حالت را برای هفت برادر دیگر متفوفی نیز فرض کرده و در نهایت پرسیدند:

 حال او(= ان زن) در قیامت همسر کدامیک از این برادران خواهد بود؟چون در واقع زن همه ایشان بوده است . متی ۲۲:۲۸

گفته صدیقیان مذکور در مورد قانون ذکر شده در بخش تثنیه تورات باب 25 ایه 5 میباشد

 و اما مسیح(ع) هرگز ازدواج بیوه بدون بچه را با برادر شوهرش-حتی اگر برادر شوهر همسری  داشته باشد- قدغن نمیکند و بجای ان جواب میدهد که انسانها در روز قیامت دیگر ازدواج نمیکند و مانند فدشتگان اسمان خواهند بود متی۲۲:۳۰

و اما در نامه های پولس ، که البته در اصل نمیتوان انها را جزء انجیل بحساب اورد:

در اول  تیموتائوس پولس رسول ذکر کرده که کشیشان و دستیاران انها باید تنها یک زن داشته باشند . بنابر این باید توجه داشت که

اولا این جمله ، دستور خود پولس است چرا که خود پولس در عهد جدید اعتراف کرده که در بعضی جاها از خدا دستوری نداشته و نظر خود را اعمال کرده(مثلا در اول قرنتیان 7:25)

دوما پولس داشتن یک همسر را فقط برای کشیشان و دستیارانشان الزامی کرده نه همه مردم

سوما همین جمله نشان میدهد که داشتن بیش از یک همسر در مسیحیت ممنوع نیست ! چراکه اگر ممنوع بود دیگر لزومی نداشت که قانونی گذاشته شود و چند همسری کشیشان و دستیارانشان ممنوع شود. پس همین قانون نشان میدهد که چند همسری برای مردم عادی در انزمان ممنوع نبوده ولی پولس انرا برای کشیشان ممنوع کرده .

باردیگر با توجه به این آیه:

و من بشما میگویم هر کس زن خود را به غیر از علت زنا طلاق دهد و با زن دیگری ازدواج کند زنا کار محسوب میشود. متی 19-9

میبینیم که در خود انجیل نیز طلاق دادن در صورت فحشا جایز شمرده شده .

در قران هم انجا که در مورد طلاق صحبت شده طلاق دادن همسر  بدون دلیل ممنوع ميباشد :

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! براى شما حلال نيست كه از زنان، از روى اكراه (و ايجاد ناراحتى براى آنها،) ارث ببريد! و آنان را تحت فشار قرار ندهيد كه قسمتى از آنچه را به آنها داده‏ايد (از مهر)، تملك كنيدمگر اينكه آنها عمل زشت آشكارى (فاحشه مبینه) انجام دهند. و با آنان، بطور شايسته رفتار كنيدو اگر از آنها، (بجهتى) كراهت داشتيد، (تصميم به جدايى نگيريد) چه بسا چيزى خوشايند شما نباشد، و خداوند خير فراوانى در آن قرار مى‏دهد. نساء (19)

همانطور که مشاهده میشود خداوند از طلاق دادن صرفا بنابميل شخصی منع میفرماید.و در اینجا نیز به طلاق دادن در صورت ارتکاب زن بفحشا اشاره شده و در اینصورت مرد میتواند قسمتی از مهریه زن را هنگام طلاق نپردازد .

 جواب دوست عزیز سارا:

البته بایشان قبلا در بخش نظرات پاسخ داده ام . ولی اکنون که قرار شد بنظرات مفصل تر پاسخ داده شود  دوباره انرا تکرار میکنم

ايشان عنوان کرده اند:

به نظر من اين ايات در ارتباط با تمامی زنان است نه در مورد دختران يتيم . در مورد برداشتتون از ايه ۳ که گفتيد عدالت مادی شايد مورد نظر باشه اصلا موافق نيستم . شما چرا اين ايات را با توجه به قبل و بعدش معنی می کنيد دو ايه کامل در اين رابطه وجود داره ..۱ـاگر می توانيد عدالت بر قرار کنيد دو سه يا چهار زن می تونيد بگيريد۲ـ هرگز نمی تونيد در بين زنانتون عدالت برقرار کنيد.....حکم ازين واضح تر!!!!!!!!!مع الوصف با نتيجه گيری اخرتون موافقم.موفق باشيد

پاسخ:

در جواب شما باید عرض کنم اول انکه در قران امده است والله لایستحی من الحق (خدا از بیان حق خجالت نمیکشد) پس اگر قرار بود داشتن چند همسر ممنوع باشد خداوند مستقیما انر حرام اعلام میکرد همانگونه که بعنوان مثال گوشت خوک بوضوح حرام اعلام شده

دوم انکه در ایه ایکه میفرماید شما نمیتوانید عدالت را رعایت کنید(ایه 129 نساء) بلافاصله میفرماید پس زن دیگر را مثل زن شوهر از دست داده در نیاورید. اگر منظور از بیان این ایه بقول شما ممنوع کردن ازدواج با بیش از یک زن بود بلافاصله بعد از این ایه اسم زن دیگر بمیان نمیامد (البته خدا بهتر میداند)

سوم انکه همانطور که قبلا بارها گفتم توجه صرف به یک ایه صحیح نیست ما را از حقیقت دور کرده و باعث برداشت های نادرست میشود بسیاری نیز اگاهانه یا نااگاهانه بدین شکل عمل کرده اند و با تاکید بر ایه یا قسمتی از یک ایه و بدون توجه به موضوع مورد بحث در ایات قبلی ، اسلام را متهم به مسائلی نظیر ترویج ترور و ضدیت با بشریت کرده اند.مثلا ایه 19 سوره شعراء یک ایه کامل و مستقل است و خطاب به حضرت موسی (ع) میباشد: (ای موسی) سرانجام، آن كارت راانجام دادى ، و تو از کافرانی!» خوب! مسلما بدون توجه به سایر آیات معنی غلطی از این ایه برداشت میشود و با رجوع به ایات قبلیست که متوجه میشویم فرعون، حضرت موسی را اینگونه خطاب قرار داده . پس برای درک صحیح یک ایه باید دید موضوع بحث بر سر چه بوده و این موضوع با توجه به ایات قبلی و بعدی روشن میشود یعنی تفسیر قران بوسیله خود قران . پس نمیشود دو ایه را کنار هم گذاشت و نتیجه گرفت .

شاد و موفق باشید

/ 0 نظر / 17 بازدید