ذو القرنین – کوروش کبیر

بسم الله الرحمن الرحیم<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 

 

سوره مبارکه کهف آیات 83 تا 98

 

۸۳_ آنها درباره ذوالقرنين از تو مى پرسند. بگوهم اکنون یادی از او را برای شما میخوانم.

۸۴ _ ما در روى زمين
به او تمکین داده بودبم  و سررشته هر کاری را باو بخشیده بودیم
.

۸۵ _ سپس، او يک راه را در پيش گرفت.

۸۶ _
تا انکه به سرزمین غرب خورشید  رسيد. خورشيد را يافت که در چشمه ای گل الود غروب مى کرد و در آنجا مردمى را يافت. ما گفتيم، "اى ذوالقرنين، تو مى توانى( هر طور که بخواهى حکمرانى کنى)
يا تنبيه کنى، يا با آنها مهربان باشى."

۸۷ _ او گفت، "
هر کس که  شرک بورزد،زودا که عذابش کنیم؛ سپس، هنگامى که بسوى پروردگارشان بازگردند، او آنها را به عذابی سخت
دچار خواهد کرد.

۸۸ _ "و کسانی که ايمان دارند و زندگى پرهيزکارانه اى را بگذارنند، پاداشى خوب دريافت مى کنند
و کار را بر او اسان میگیریم


۸۹ _ سپس راه
( ديگرى)
در پيش گرفت.

۹۰ _
تا انکه که به سرزمین مشرق رسيد، خورشيد را يافت که بر مردمى مى تافت
که چيزى نداشتند که خود را از آن محافظت کنند.

۹۱ _
چنین بود و ما از انچیزها که نزد وی بود بطور کامل خبر داشتیم
.

۹۲ _ سپس راه
(ديگرى)
را در پيش گرفت.

۹۳ _ هنگامى که به وادى بين دو صخره رسيد، مردمى را يافت که
سخن نمیفهمیدند (یعنی بسیار دور از تمدن و پیشرفت بودند).

۹۴ _ آنها گفتند، "اى ذوالقرنين، ياجوج و ماجوج
در این سرزمین فتنه و فساد میکنند
. آيا مى توانيم به تو مزدى بدهيم تا در ميان ما و آنها مانعى ايجاد کني"

۹۵ _ او گفت، "
تمکینی که پروردگارم به من داده است بهتر (از خراج شما)ست. ولی مرا به نیرو یاری دهیدکه بین شما و ایشان حائلی بسازم"


۹۶ _ "قعطاتى از آهن برايم بياوريد." هنگامى که فاصله بين دو صخره را پر کرد، گفت، "بدميد." وقتى گذاخته شد، گفت، "به من کمک کنيد تا روى آن
روی گداخته بريزم."

۹۷ _ بنابراين، آنها نه مى توانستند از آن بالا بروند و يا آن را سوراخ کنند.

۹۸ _ او گفت، "اين رحمتى است از جانب پروردگار من. هنگامى که پيش بينى پروردگارم فرا رسد، او باعث ريزش
سد خواهد شد. پيش بينى پروردگارم حقيقت است."

 

در باره این موضوع که ذو القرنین مطرح شده در قران کیست همواره نظرات متفاوتی وجود داشته است لیکن

شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد ذو القرنین همان کوروش است البته خداوند بهتر میداند لیکن این احتمال، احتمالی قویست   طبق فرموده قرآن، ذو القرنين فردی  مردمى و مؤمن به خدا بوده است، كوروش نيزبر طبق  تاريخ وتورات اینچنین بوده است. ذو القرنين حکمرانی عادل  بوده، كوروش هم طبق تاريخ، تورات و نظر مورخين قديم مانند «هردوت‏» و ديگران پادشاهى با مروت،سخاوت و كرم بوده است .

 

عده ای معتقدن ذو القرنین ، همان اسکندر مقدونیست در صورتیکه مشخصاتی  كه قرآن در مورد ذو القرنين بیان فرموده، در مورد اسكندر صدق نمیکند و برخلاف انهاست؛ قرآن ذو القرنين را مردى مؤمن به خدا و آخرت معرفی میکند، در حالى كه اسكندر مردى  ستاره‏پرست‏بوده و قربانى كردنش براى ستاره مشترى معروف است

 

خداوند در قران سوره کهف ایه 83 میفرماید: "... آنها درباره ذوالقرنين از تو مى پرسند..."

و این ایه نشاندهنده این است که در این مورد از حضرت رسول پرس وجو شده

در تاریخ طبری نوشته شده که بلعمی از ابن عباس نقل میکند هنگامی که کفار مکه از تکذیب پیامبر (ص) عاجز شدند ابو جاهل را نزد یهودیان خیبر فرستاده از انان کمک خواستند .همه یهودیان جمع شدند و با خودشان تورات را اورده و از ان سه سوال طرح کردند سوال اول در مورد جبرییل سوال دوم در مورد هفت نفری که بخواب رفته بودند و سوال سوم در مورد ذو القرنین بود و در مورد حرکت او از شرق به غرب و در مورد یجوج و مجوج پرسیدند. یهودیان گفتند اگر توضیحات محمد در جواب این سوالات مطابق تورات بود پس او پیامبر است.

در قران میفرماید :"  به سرزمین غرب خورشید رسید...و در آنجا مردمى را يافت...گفت هرکس که شرک ورزد زودا که عذابش کنیم..."

که میتواند اشاره به لشگر کشی کوروش به لیدیا در آسیای صغیر و غلبه بر این کشور باشد

سپس خداوند میفرماید :"...به سرزمین مشرق  رسید ..." که میتواند اشاره به لشگر کشی کوروش به شمال شرقی و جنوب شرقی باشد

خداوند میفرماید که وی بمردمی رسید و برای محافظت انها از تاخت و تاز قوم یجوج و مجوج مانعی از اهن ساخت در تاریخ امده است که

کوروش   به شمال لشگر کشی  کرده و با ساکا ها وارد جنگ شد

ساکا ها در گذرگاه داریال مغلوب کورش شدند و ازانجا که این گذرگاه محل حمله قوم مذکور به همسایگانشان بود کورش در انجا با اهن و مس مانعی برپا کرد تا از هجوم انها جلوگیری شود سد موجود در تنگه داريال تنها سدى است كه در ساخت آن از آهن استفاده شده است و هم اكنون هم موجود است. که این موضوع با ایه قران مطابقت دارد

 در ایه 84 میفرماید ما او را در زمین تمکین دادیم و سر رشته هر کاری را به او بخشیدیم بر طبق تفاسیر اکثر افراد اشنا به ادبیات عرب واژه (مکنا) بمعنی بخشیدن قدرت و حکومت است. و همچنین خداوند ذو القرنین را در رابطه با تصمیم در مورد مردمی که به انها رسیده بود مختار میسازد و همین نشاندهنده حاکمیت وی میباشد .در تفاسیر و ترجمه های معتبر نیز این واژه بمعنای قدرت و حکومت ترجمه شده.

 

در تورات( که مانند هر کتاب مقدس دیگری میتواند بعنوان یکی از معتبر ترین کتب تاریخی نیز تلفی گردد) چندین بار بروشنی عنوان شده که خداوند با کوروش در ارتباط بوده

در تورات از کوروش بعنوان فردی مرتبط با خدا  یاد شده که این خصوصیت با ذو القرنین ذکر شده در قران مطابقت دارد:

 

خداوند کوروش را بر ان داشت که فرمانی صادر کند و انرا نوشته و به سراسرسرزمین پهناورش بفرستد . این است متن فرمان:

من کوروش پادشاه پارس اعلام میکنم که خداوند خدای اسمانها تمام ممالک جهان را به من بخشیده است و بمن امر فرموده است که برای او در اورشلیم که  در شهر یهودا خانه ای بسازم...(عزرا-  باب اول)

خداوند که افریننده و حامی اسراییل است میفرماید من خدا هستم همه چیز را من افریده ام ....اکنون نیز در باره کوروش میگویم که او رهبریست که من بر گزیده ام و خواست مرا انجام خواهد داد...اکنون نیز کوروش را برانگیخته ام تا به هدف عادلانه من جامه عمل بپوشاند من تمام راه هایش را راست خواهم ساخت (اشعیا – باب 44)

خداوند میفرماید : ای کوروش من پیشاپیش تو حرکت میکنم و کوهها را صاف میکنم دروازه های مفرغی و پشت بند های اهنی را میشکنم و ... آنگاه خواهی فهمید که من خداوند خداوند اسراییل هستم و تو را بنام خوانده ام (اشعیا باب 45)

در موردذو القرنين و تناسب آن با كوروش عده‏اى از مورخين گفته‏اند: ذو القرنين را از آن جهت ذو القرنين (صاحب دو شاخ) مى‏نامند كه داراى تاج يا كلاهخودى با دو شاخك بوده است. در اين باره بايد گفت اخيرا مجسمه‏اى سنگى در مشهد مرغاب در جنوب ايران از كوروش كشف شده كه تاجى بر سر دارد و دو شاخ مانند شاخ‏هاى قوچ بر آن ديده مى‏شود.

درتورات و كتاب دانيال  هم،در خوابى كه وى براى كوروش نقل كرده او را به صورت قوچى كه دو شاخ دارد، ديده است

 

و همچنین در چند آیه و فصل دیگر تورات نیز به این موضوع اشاره شده .

 

به تشابه این ایات توجه کنید: " ما به او در روی زمین تمکین داده بودیم و سررشته هر کاری را به او بخشیده بودیم" (قران – کهف – 84)

 

"من کوروش پادشاه پارس اعلام میکنم که خداوند خدای اسمانها تمام ممالک جهان را به من بخشیده است"...(تورات-عزرا-  باب اول)

" اکنون نیز در باره کوروش میگویم که او رهبریست که من بر گزیده ام و خواست مرا انجام خواهد داد...اکنون نیز کوروش را برانگیخته ام تا به هدف عادلانه من جامه عمل بپوشاند من تمام راه هایش را راست خواهم ساخت" ( تورات -اشعیا – باب 44)

 

بعضی از مطالب این گفتار برگرفته از  کتاب " ذو القرنین در قران" نوشته محمدرضا امین زارع  میباشد

شادو مسرور باشید

/ 0 نظر / 7 بازدید